WhatsApp versie voor zakelijk gebruik

Whatsapp heeft wereldwijd 1.3 miljard gebruikers, en wil nu meer onderscheid gaan aanbrengen tussen prive en zakelijke gebruikers. Dit willen ze doen door binnenkort een zakelijke variant van WhatsApp te lanceren.

WhatsApp wil gaan werken 3 verschillende zakelijke accounts:

  1. Een “geverifieerd” account betekent dat WhatsApp heeft bevestigd dat een authentiek merk eigenaar is van het account, aangegeven door een groen vinkje;
  2. Een “bevestigd” account geeft aan dat het telefoonnummer van het account overeenkomt met het nummer voor het bedrijf, weergegeven met een grijs vinkje;
  3. Een “zakelijke account” is een account dat de WhatsApp Business-app gebruikt en die nog niet is bevestigd, zoals aangegeven met een grijs vraagteken.
Door zakelijke chatfuncties van WhatsApp af te splitsen, herhaalt het bedrijf de stappen die WhatsApp eigenaar Facebook in 2014 heeft genomen om van Messenger een zelfstandige app te maken buiten het platform zelf om. De afzonderlijke app kan merken een ander kanaal geven om met hun klanten te communiceren, met name jongere generaties die vaker communiceren via chat-apps.

WhatsApp heeft een enorme schare fans, en gelukkig heeft eigenaar Facebook na de overname zich gelukkig gehouden aan de afspraken om WhatsApp vrij van advertenties te houden. Dus Facebook verdient aan WhatsApp geen geld door abonnements- of advertentiegeld te vragen aan de gebruikers. Ze hebben bedacht om dus met zakelijke bedrijfsprofielen te gaan werken, zodat gebruikers via de app in contact kunnen komen met bedrijven, en zo ook betalingen kunnen verrichten.

Facebook is met haar messaging apps (Facebook, Instagram en WhatsApp dus) continu bezig om allerlei functionaliteiten te bedenken en deze langzaam te integreren. Soms beginnen ze met één deel van de wereld als een pilot, en bij gebleken succes, rollen ze het uit naar andere delen van de wereld. Deze strategie is vergelijkbaar met Chinese apps zoals WeChat, die een breed scala aan functies heeft. Denk hierbij betalingen, reizen boeken en reviews plaatsen.

We kijken uit naar deze ontwikkelingen, en zijn benieuwd of we wat voor onze opdrachtgevers op dit gebied kunnen betekenen. Om het bijvoorbeeld onderdeel te maken van een marketingplan of –strategie. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, voor meer informatie.

Delen: