Wat we in de toekomst mogen verwachten van digitale marketing

Het digitale marketing speelveld verandert continu. Zelfs online marketeers (gericht op desktop-computers), beginnen nu steeds meer mobile marketing toe te laten in hun mindset. En dat niet zo zeer goed, maar zelfs essentieel. Dus, wat betekent deze beweging voor digitale marketing in de nabije toekomst. Toekomst klinkt ver weg, maar dit kan volgend jaar zijn.

De opkomst van augmented reality
Het begon als een leuke manier om de virtuele wereld met de echte wereld te combineren, maar tegenwoordig is augmented reality (verder genoemd als AR) een enorm toegevoegde waarde geworden in de marketingwereld. Dit komt onder andere door de populariteit van Pokémon Go, en sindskort het AR platform van Apple. Waar we met BlackRooster al jaren bezig waren met het pionieren op dit gebied, breekt AR nu eindelijk door naar het grote publiek. Dit komt natuurlijk ook grotendeels omdat de investeringen lager worden en de uitgaven groter: ondernemingen geloven weer in de economie. Die heeft lange tijd veel zaken bevroren, waardoor er op vele vlakken enorme achterstanden zijn ontstaan. Misschien een les voor een volgende crisis: juist in crisistijden moet je blijven innoveren. Dat staat niet altijd gelijk aan grote investeringen doen, maar wel creatieve oplossingen lanceren.

Terug naar AR: het mooie van deze technologie is dat het feitelijk beeld, geluid en zelfs geur en gevoel samenbrengt in de digitale en échte wereld. Met dit soort elementen kunnen slimme ondernemingen dus (al dan niet met hun creatieve digitale bureau) originele concepten bedenken en lanceren, om zo onderscheidend te zijn ten opzichte van hun concurrenten.

Grote investeringen in niche marketing
De online marketingwereld is steeds drukker geworden, terwijl het aantal potentiële klanten gelijk is gebleven. Iedereen wil een stuk van de taart. Voordat wij met BlackRooster begonnen in 2010, waren wij al in 2005 bezig met zaken als zoekmachine marketing. Wij hebben dus meer dan 12 jaar ervaring op dit gebied, en hebben dat voor menig bedrijf al ingezet. Het heeft ons ook verbaasd dat ‘online marketing’ voor veel bedrijven pas sinds een jaar of twee, drie de ogen heeft geopend. Dat heeft dus zeker niet persé met de crisis te maken, want online marketing kun je voor relatief weinig budget inzetten. Sterker nog: het is een ijzersterk medium om een groot en vooral relevant bereik te genereren. De tijd van adverteren in krantjes en magazines lijkt hiermee ver achter ons te liggen. Natuurlijk kun je het in je marketingmix én/én inzetten, maar uit eigen ervaring weet ik dat kranten bijvoorbeeld alleen praten in ‘oplagen’ en ‘bereik’, maar niet in ‘concreet bereik’ en ‘conversie’, want hoeveel krantlezers hebben nu daadwerkelijk ook op basis van díe advertentie wat gekocht bij je? Ofwel: wat is nu eigenlijk de ROI op mijn printadvertentie? Dat kan niemand je vertellen bij traditionele (print)marketing.

Naast de online marketeers en online marketingbureau’s, zijn er dus ook de nodige social- en contentmarketing specialisten opgestaan. Hier heerst ook wel een groot ‘in het land der blinden is één oog koning’-principe. Een ondernemer met een bedrijf wéét dat hij online marketing moet inzetten, maar heeft hier (logisch) zelf geen verstand van, en komt zo in aanraking met een online marketeer, social media specialist of content marketing expert die zelf vaak maar nét iets meer kennis heeft.

Een oplossing voor dit probleem is om te focussen én investeren in niche marketing, die een kleinere doelgroep heeft. Hiermee kun je met specifieke onderwerpen dus je domein claimen. In 2010 was de crisis in volle gang, en dat was net het jaar dat we met Black Rooster begonnen: met een niche (mobile design, mobile development en mobile marketing) in een lastige tijd ondernemen: we liepen (te) ver voor de muziek vooruit. Nu zijn we een aantal jaar verder, en horen we vaak dat wij ‘het mobile bureau’ zijn. Mensen kennen ons nu al enkele jaren, en dat werpt nu zijn vruchten af op gebied van positionering en profilering. Het kan dus zin hebben om, mits de economie ook wat meezit, je te specialiseren op een vakgebied, zoals Black Rooster dat met mobile heeft gedaan.

Een grotere focus op mobile
Ondernemingen kunnen en moeten zich nu focussen op het enorme aantal mensen die mobiele apparaten gebruiken. De hele wereld is mobile, dus ook jouw klant en prospect. Waar veel bedrijven inmiddels wel een responsive website hebben, zien we in allerlei zoeken alsnog dat de conversieratios via deze responsive websites lager is, als het bezoek via smartphones komt. Dat betekent simpelweg dat er iets nog niet goed is. Het technisch responsive maken is een begin: een goed begin. Maar denk ook na over userinterface: als iemand je website bezoekt op zijn of haar smartphone, dan is het namelijk aannemelijk dat deze persoon onderweg is, en dus je contactgegevens nodig heeft. Bezoekt iemand op je desktop de website, dan heeft die persoon doorgaans meer tijd en meer focus: dan kun je meer over je bedrijfshistorie, productrange en missie & visie vertellen.

Ofwel: bedrijven moeten dus hun mobile conversies laten optimaliseren. Zorg voor veilige, snelle en heldere websites, aangevuld met goede marketing. Voor het website-gedeelte kun je terecht bij Black Rooster, en voor goede digitale marketing bij 24 Brick Lane.

Marketing ondergaat dus constante veranderingen. We moeten dus allen snel anticiperen op trends die wij zien, en bekijken of deze ook voor jouw onderneming van toepassing kunnen zijn. Laat je dus goed adviseren, wees innovatief en loop niet áchter de kudde aan, maar er voor. Verras je klanten, én je concurrenten.

Meer weten? Neem contact op met Christian van Ekeris: eigenaar en oprichter van Black Rooster en 24 Brick Lane.

Delen: