Betalen en punten sparen via je smartphone? Kijk eens naar Starbucks

Betalen en punten sparen via je smartphone? Kijk eens naar Starbucks

Waar internationaal koffieketen Starbucks (actief in meer dan 70 landen) al ver gevorderd is op gebied van 'mobile', blijven we hier in Nederland hopeloos achter. Iedereen weet inmiddels wel dat we 24/7 met onze mobiele devices (smartphones én tablets) actief zijn, maar toch lijken we in Nederland ten opzichte van USA en Groot Brittannië erg achter de feiten aanlopen. Lees maar eens verder: Starbucks is van plan om een experiment begin 2018 te beginnen, waarbij je ook als 'nog niet bekende Starbucks klant' bij hen kan afrekenen. Dus zonder dat je een geregistreerd…Read more
Online marketing? Of toch digitale marketing? Wat is het verschil?

Online marketing? Of toch digitale marketing? Wat is het verschil?

Volgens de Engelse variant van Wikipedia is de definitie van digitale marketing als volgt: Digitale marketing is een paraplu-term voor de marketing van producten of diensten, die digitale technologie gebruikt. Hoofdzakelijk het internet, maar ook mobiele apparaten (smartphones en tablets), display adverteren en andere digitale mediavormen. Digitale marketing heeft zich sinds de jaren 90 op verschillende manieren aan het publiek getoond. Sinds dat mensen en consumenten steeds meer digitale diensten zijn gaan gebruiken, in plaats van bijvoorbeeld fysieke winkels, zijn digitale marketing campagnes steeds effectiever, belangrijker en efficiënter geworden. Digitale marketing technieken zoals…Read more
E-mail gebruik via mobile verdubbelt in 5 jaar

E-mail gebruik via mobile verdubbelt in 5 jaar

Het aantal e-mails die op een mobiel apparaat zijn geopend, is de laatste 5 jaar verdubbeld in aantal. Dit blijkt uit een studie van Return Path (een Amerikaans bedrijf, opgericht in 1999 en gespecialiseerd in marketing via e-mail). Ze hebben onder andere ontdekt dat tegenwoordig 55% van alle e-mails op een smartphone worden geopend, ten opzichte van 29% vijf jaar eerder. Bijna 80% van alle mobiele e-mails worden geopend op het Apple iOS platform: dus op iPhones en iPads. Dit is maar liefst 4x zoveel als bij Android smartphones en tablets. Een behoorlijk…Read more
Hoe weet ik wat de concurrent over mij schrijft?

Hoe weet ik wat de concurrent over mij schrijft?

(zonder zelf continu te Googlen) Het valt mij al lange tijd op: verbazingwekkend weinig mensen zijn op de hoogte dat "Google Alerts" bestaat en/of maken hier dus gebruik van. Het idee is heel simpel: in plaats van zelf af en toe op internet te gaan zoeken naar wat je klanten of concurrenten over je schrijven, kun je ook gebruik maken van 'Google Alerts'. Het idee is even eenvoudig als doeltreffend: je kunt een hele rij trefwoorden of trefwoordcombinaties aanmaken, en zodra 'ergens op het internet' door Google deze trefwoorden worden gesignaleerd, krijg je…Read more
LinkedIn contacten / connecties exporteren naar Excel

LinkedIn contacten / connecties exporteren naar Excel

Je bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen, omdat je ook zocht naar een mogelijkheid om je LinkedIn connecties te exporteren, naar bijvoorbeeld een Excel (.xls of .xlsx) bestand. Je bouwt immers jarenlang aan je netwerk, maar in de praktijk doe je er vaak minder mee dan je eigenlijk zou willen, of zelfs: moeten. Het meeste werk komt voor veel ondernemers of ondernemingen uit het eigen netwerk. En het eigen netwerk is anno 2017 vaak de database aan contactpersonen die je hebt opgebouwd in het zakelijke netwerk LinkedIn. Het kan dus interessant zijn…Read more
Het belang van GPS locatiebepaling in een mobiele app

Het belang van GPS locatiebepaling in een mobiele app

Geolocatie of geolocalisering. Dat klinkt als übernerd taal. Maar het beestje moet ook in deze een naam hebben. Het komt er op neer dat je met deze techniek een object 'ergens ter wereld' kunt traceren. Of dit nu een smartphone of tablet is, een op internet aangesloten apparaat, of misschien wel een (gestolen) e-bike. Ik zal je de technische werking besparen, want daarover is al heel veel te vinden op internet, en het is helemaal niet zo interessant als je alleen wilt weten welke functionele toepassingen of oplossingen je kunt bedenken. Voor je…Read more
Een digital consultant voor uw organisatie

Een digital consultant voor uw organisatie

De zakenwereld gaat ‘digitaal’ in een ongelooflijk hoog tempo. Het is dus belangrijk te begrijpen wat een digital consultant is en waarom uw bedrijf er ze nodig heeft. Een digital consultant is geen traditionele consultant functie. Ze helpen je met hoe en waarom je bedrijf zich digital (online en mobile) moet profileren. Het digitale speelveld omvat alles dat online met elkaar is verbonden: mobiele telefoons en tablets, websites, netwerken en vele andere opties die reeds bestaan of nog uitgevonden gaan worden. Met dat in het achterhoofd, zijn hier 7 redenen waarom je als…Read more
Mobile project management

Mobile project management

Een term die wij anno 2017 nog niet veel horen is mobile project management. Google er maar eens op, en je ziet met name zoekresultaten die dan betrekking hebben op een specifieke software applicatie waarmee je een mobiele applicatie tot stand kunnen brengen. Wat komt er eigenlijk allemaal bij het realiseren van een mobiele app kijken? Enerzijds is het niet zo gek dat we nog weinig van specifieke 'mobile project managers' horen, omdat de werkzaamheden die bij dergelijke rol horen (hierover later meer) op dit moment veelal worden uitgevoerd door online project managers…Read more
Mobile Marketing

Mobile Marketing

Wat is mobile marketing? Laten we beginnen met het gegeven dat het mobile tijdperk zich nu al volledig afspeelt. Nagenoeg iedereen om je heen (prive én zakelijk) zit al continu met een smartphone of tablet in de hand. Het is als organisatie van belang dit goed te beseffen. Veel bedrijven zijn al druk met online marketing en online marketeers zijn niet aan te slepen, maar deze vorm van marketing is wezenlijk anders dan ‘mobile marketing’. En, hou als marketeer of ondernemer tevens rekening met het feit dat je doelgroep, net als jijzelf waarschijnlijk,…Read more
Digitale advertentiemarkt in tien jaar vertienvoudigd

Digitale advertentiemarkt in tien jaar vertienvoudigd

Digitale advertentiemarkt in tien jaar vertienvoudigd naar 1,5 miljard euro Mobiel adverteren is de sterkste groeier met 51%. Dit betekent dat eenderde van alle display advertising bestedingen nu gaat naar mobile advertising. Deze groei gaat ten koste van desktop advertisting dat relatief is gedaald. Ook online video adverteren groeit sterk met een toename van 28% . Hierbij valt op dat een groot deel van de online video op mobiele apparaten wordt bekeken, terwijl video ook steeds meer via programatic trading platforms verhandeld. Deze vorm van geautomatiseerd verhandelen via computeralgoritmes zette z'n opmars in…Read more