Online marketing? Of toch digitale marketing? Wat is het verschil?

Volgens de Engelse variant van Wikipedia is de definitie van digitale marketing als volgt:

Digitale marketing is een paraplu-term voor de marketing van producten of diensten, die digitale technologie gebruikt. Hoofdzakelijk het internet, maar ook mobiele apparaten (smartphones en tablets), display adverteren en andere digitale mediavormen.

Sinds de jaren 90 is het publiek met diverse vormen van digitale marketing in aanraking gekomen, aangezien mensen en consumenten steeds meer digitale diensten zijn gaan gebruiken. In plaats van bijvoorbeeld fysieke winkels, zijn digitale marketing campagnes steeds effectiever, belangrijker en efficiënter geworden om mensen te triggeren.

Digitale marketing technieken zoals zoekmachine optimalisering (search engine optimalization, ook wel als SEO afgekort), content marketing, influencer marketing, content automation, campagne marketing, data-driven marketing, e-commerce marketing, social media marketing, e-books, display advertenties en e-mail marketing, zijn anno 2017 niet meer uit de marketingwereld weg te denken.

De geschiedenis en het ontstaan van digitale marketing
De term “digitale marketing” is voor het eerst gebruik in de jaren ’90, maar digitale marketing zelf is begonnen in het midden van de jaren ’80. Een Amerikaans reclamebureau begon met advertentiecampagnes voor de autoindustrie, waarbij mensen een antwoordkaart vonden in een magazine, die ze moesten insturen en waarvoor ze een floppydisk met multimedia content thuisgestuurd kregen. Deze content bevatte onder andere multimedia over de auto’s in kwestie, die op een computer konden worden bekeken.

Volgens de statistieken kunnen we zien dat er sinds 2012 een aanzienlijke groei is in allerlei vormen van digitale marketing. Digitale marketing wordt vaak gebruikt als online marketing of internet marketing, maar feitelijk is het dus een definitie waar online marketing slechts één onderdeel van is. Vooral in de USA en Groot Brittannië is deze term veelvuldig gebruikt, en is het een kwestie van tijd dat wij in Nederland ook beseffen dat digitale marketing een veel breder en noodzakelijker begrip is dan alleen online marketing. Onderaan deze pagina treft u enkele grafieken aan (bron: Google Trends) welke duidelijk weergeven aan dat de term ‘digitale marketing’ nog niet helemaal in Nederland is doorgedrongen: een kwestie van tijd.

U heeft voor uw organisatie wellicht meer aan een digitaal marketingbureau dan een online marketingbureau. Met alleen online marketing zet u niet breed genoeg in om uw concurrentie voor te zijn.

De term “digital consultant” en “digital specialist” zijn op wereldniveau populair én stijgend. De term “online marketeer” is stabiel, en is veel minder populair dan de digitale marketing varianten:

In de Verenigde Staten zijn de functies “digital consultant” en “digital specialist” populair, maar niemand heet meer “online marketeer”:

Voor het Verenigd Koninkrijk geldt hetzelfde als in bovenstaande grafiek van de USA:

In Nederland zie je in onderstaande afbeelding duidelijk het tegenovergestelde: wij zijn hier nog de online marketeer aan het pushen, en hebben anno 2017 nog weinig gehoord van de digitale consultant, digitale expert of digitale specialist. Bijzonder, want waar we vroeger altijd een innovatief en vooruitstrevend land waren in vele opzichten, lopen we nu op dit gebied toch vrij ver achter op onze Westerse buren.

24 Brick Lane kan uw organisatie, product of dienst met verschillende vormen van digitalisering van dienst zijn: neem gerust eens contact op voor meer informatie. Leg uw case, probleem of wens voor, en wij kunnen gezamenlijk bespreken wat wij voor u kunnen betekenen.

Delen: