Mobile marketing statistieken samengevat

By 24 Brick Lane No comments

Amerika en Groot Brittannië zijn bijna altijd de landen waar we de meeste data van ontvangen op gebied van digitale marketing. Verder op in dit artikel zie je ook gegevens van andere landen, zoals Frankrijk, Duitsland en Italië. Hoewel van Nederland deze cijfers ontbreken, geven ze al wel een mooi inzicht in waar we heen gaat met digitale marketing de aankomende jaren.

In onderstaande grafiek kun je zien wat het mobiel gebruik tot nu toe is in 2017, gebaseerd op het percentage ‘aantal minuten dat iemand online met een mobile device is’.

Het is dus niet langer meer een vraag of mobile marketing belangrijk is: we zien en weten nu wel dat het zo is. Het is nu alleen de vraag hoe de statistieken gelezen moeten worden, om inzicht te krijgen hoe gebruikers (lees: potentiële klanten van uw bedrijf) zich gedragen. En als je hun gedrag weet, heb je een goede basis om je digitale marketing strategieën hier op aan te passen.

Om je op de hoogte te houden over de ontwikkelingen van mobile gebruik door zowel gebruikers als bedrijven, zullen we vanuit 24 Brick Lane regelmatig artikelen plaatsen over de vorderingen. We riepen jaren geleden al, bij de oprichting van Black Rooster, dat mobile een steeds dominantere rol in het zakenleven zou nemen: dat het lang duurde voordat bedrijven het omarmde, heeft ook veel met de financiële crisis te maken gehad. Investering in mobile was simpelweg kostbaar. Die tijden zijn nu voorbij: bedrijven investeren sneller, mobile is doorgedrongen tot gemeengoed en de resultaten van mobile marketing campagnes zijn uitstekend te noemen. Beter dan online marketing.

Tot zover dus even een korte introductie voor wat betreft het belang van mobile marketing. Nu even wat meer bewijslast:

I | Hoeveel tijd worden mobile devices gebruikt om mobile media te consumeren?
Mobiel media gebruik varieert door de dag heen. Dit is belangrijk om te weten, als je bijvoorbeeld met een AdWords campagne aan de slag wil gaan. In de statistieken zien we dat online marketing belangrijk is om ‘overdag’ je gebruikers bereiken, maar dat mobile marketing met name een hoog effect in de avond heeft: veel mensen gebruiken met name hun tablet ‘s avonds intensief. Smartphones worden de hele dag door intensief gebruikt. Kort samengevat: online marketing is overdag, mobile marketing gericht op tablets is ‘s avonds en mobile marketing gericht voor smartphones is 24/7.

Volgens de laatste cijfers van ComSore Mobile Metrix, zien we inderdaad dat de smartphone-gebruikers het meest intensief op internet zitten. In de VS en Groot Brittannië gebruikten mensen 34 uur de smartphone per maand versus 29 uur de desktopcomputer. Een belangrijk gegeven als je met digitale marketing aan de slag moet.

In de VS is een dame genaamd Mary Meeker die een autoriteit is op gebied van onderzoek binnen het digitale marketing speelveld. Ze heeft een presentatie gemaakt van meer dan 200 slides, en daaruit komen enkele onderstaande grafieken en details. Deze laten ook weer zien hoe belangrijk mobile marketing anno 2017 is.

Mobile digital media time, zoals dat zo mooi in het Engels heet, is nu de Verenigde Staten hoger dan desktop gebruik: 51% versus 42%.

De aanwijzingingen zijn duidelijk: als je dus als onderneming je publiek mobiel niet kunt bereiken, dan mis je dus een grote slag. Er zijn ook ‘mobile only’ social media kanalen zoals Snapchat en Instagram, en deze groeien heel hard in hun populariteit. Dit zorgt ook voor een langer gebruik van mobiele apparaten door gebruikers.

II | Wat is het percentage mobiele gebruikers tegenwoordig?
Hieronder een overzicht van de wereldwijde populariteit op gebied van verschillende digitale apparaten in diverse landen.

Deze visual laat duidelijk zien waar marketeers rekening mee moeten houden. Deze gegevens tonen namelijk dat een groot deel van alle internetgebruikers meerdere platforms en devices gebruikt om op internet te bewegen. Logisch natuurlijk, maar veel marketing-bureau’s of -afdelingen houden hier nog te weinig rekening mee.

Hieronder zie je dat in de meeste landen multi-platform oplossingen de toon voeren. We switchen dus regelmatig als gebruiker van desktop naar mobiel en terug. Zeker als het gaat om producten en diensten kiezen en/of aanschaffen/afnemen.

We recommend you understand this multichannel switching behaviour for your own brand. As Rob Thurner explained in his post on KPIs to review m-commerce effectiveness, it’s important to keep track of the split between users of mobile and desktop devices visiting your site(s). Using segments in Google Analytics is the best way to do this.

III | Hoeveel websitebezoeken gaan er via mobile browsers versus desktop browsers?
Hoewel we voorzichtig zijn met het inschatten van ‘gespendeerde uren’ op internet, maar de toevlucht van mobile gebruik door het intensieve gebruik van bijvoorbeeld social media op smartphones is enorm. Dit heeft ook de bekende ‘mobile first’ uitspraak in het leven geroepen. Eric Schmidt van Google gebruikte dit in zijn speech, en als Google het zegt… Hoewel dus het mobiel gebruik enorm is, gebruiken we in Nederland de desktop- of laptopcomputer ook nog steeds intensief. Met name in zakelijke omgevingen. Van social media gebruik dus, tot en met het lezen van nieuws, verzenden van berichten en het aanschaffen van producten via talloze webwinkels.

Het online winkelen is toch populairder (want: handiger) op een groter scherm met een groter toetsenbord. Dat is een feit. Daarom zijn de mobiele conversies in de retail nog wel wat lager dan op een desktop-omgeving. Maar, het voordeel van mobile is weer dat je offline met online samen kunt brengen. Dus het mobiel betalen én binnenhalen van mensen in een winkel, kan wel weer prima via mobiel. Hierover zijn al diverse andere artikelen op deze website te vinden. Wel zal er veel aan gedaan worden om daadwerkelijke product aanschaffen via mobiel te laten verlopen de aankomende tijd.

Deze data toont ook hoe belangijk het is om meerdere kanalen in te zetten in bijvoorbeeld de retailbranche, en weer in wat mindere mate in de financiële wereld. Hoewel dus mobiel sterk groeit qua belangrijkheid, zien we in wat oudere data van Adobe (de Digital Index), dat in het zakelijke verkeer desktopbezoekers nog steeds erg hoog is.

Met zoveel bezoekers die nog via een desktopcomputer/-browser zoeken, is het belangrijk dat je website een responsive webdesign heeft. De term is nu wel bekend bij het grote publiek. Een responsive webdesign is een design die meeschaalt met verschillende beeldschermformaten. De ene gebruiker bezoekt de website met een smartphone, de andere met een tablet en weer een ander met een grote monitor: de website moet op alle formaten goed overkomen.

IV | Ecommerce websites (webwinkels) en mobiel bezoek: hoe gaan die samen?

We hebben ook aparte data beschikbaar die laat zien wat de conversie in de ecommerce hoek is, als het gaat om mobile & desktopgebruik. Het laat duidelijk zien dat gebruikers steeds meer hun smartphones en tablets gebruiken om naast het oriënteren ook daadwerkelijk producten en diensten gaan aanschaffen.

Tegenwoordig zien we ook dat 90% van de mobiele gebruikerstijd in ‘mobiele apps’ zit. Of te wel: is de mobiele wereld met name een “app wereld” ? Het normale internet is er dus maar een deel van. Ook dit is goed te weten als je als bedrijf de beslissing hebt genomen om een mobiele app te laten maken.

Deze 90 procent is belangrijk voor de beslissing of je als onderneming een mobile app gaat maken, of dat alleen een mobiel geoptimaliseerde website toereikend is. Met een mobiel geschikte website kun je een zeer groot deel van de mobiele app functies niet tot stand brengen. Denk aan push notificaties, aan exacte locatiebepaling, aan communiceren met beacons, aan het optimaal gebruiken van de fotografeer functionaliteit (en diens filters), van augmented reality, ga zo maar door.

V | Mobiele advertentie uitgaven blijven achter t.o.b.v. mobiele media consumptie?
Hoe gaan adverteerders eigenlijk om met de verandering in mobiele media tijd? In Nederland is dit nog niet echt een bewustwording, maar dat gaat snel veranderen In GB en de VS zien we wel stijging maar dat ze ook hier nog niet full forward op mobile inzetten. Dit is een kwestie van enkele maanden dat dit gaat veranderen. Nederland zal hier waarschijnlijk snel op volgen.

Dit onderzoek (uit 2015 van eMarketer) laat echter weer wat andere cijfers zien als het gaat om mobiele advertentiebudgetten. In 2015 bleek namelijk dat mobiele advertentie uitgaven maar liefst 49% van alle digitale advertentie investeringen bevatte. Deze statistieken laten ook zien wat de toekomstige groei is, en waar het nog naar toe gaat. Het is duidelijk dat mobile marketing een enorm dominante speler in de marketingwereld gaat worden, en zelfs binnen 3 jaar de grootste uitgaven in digitale advertentie budgetten. Veel meer dan online dus.

VI | Hoe zoeken consumenten naar producten via mobiel?
In veel categorieën, inclusief retail en automotive, zit het percentage boven 50%. Vooral in de leisure (restaurants, hotels) branche, electronica, de autobranche en gezondheid wordt veel via mobile georiënteerd.

We zullen zien in hoeverre deze statistieken over mobile gebruik, en het effect hiervan, waardevol blijkt in de toekomst.

Delen: