Meer media consumptie via smartphones dan televisie

Het totale mediaverbruik van consumenten stijgt: bijna een half uur meer per dag dan een jaar geleden. De smartphones winnen aan populariteit. Dit is gebleken uit onderzoek van het bekende onderzoeksbureau Nielsen. Er is naar voren gekomen dat de stijging van mobile media gebruik (zoals bijvoorbeeld YouTube en Netflix kijken) met 43% is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Tegelijkertijd is het percentage gebruikers die nog ‘traditionele televisie’ kijken met 6% gedaald. Misschien geen extreme percentages, maar wél als je dit afzet tegen het gegeven dat dit in slechts één jaar is, en specialisten verwachten dat dit percentage de aankomende jaren nog wel verder gaat dalen. Zelf kijk ik nog nauwelijks ‘live’ tv, in de zin dat je echt op een bepaald tijdstip voor een programma gaat zitten. Uitzending gemist-achtige diensten hebben er voor gezorgd dat je niet meer persé op het uitzendtijdstip achter de tv hoeft te zitten: ideaal, want je kunt je favoriete programma ook op een tijdstip bekijken waarop het jouw beter uitkomt. En door de smartphones en tablets hoef je dus niet persé meer in de huiskamer of slaapkamer te zitten om televisie te kijken. Een applicatie als Netflix heeft ook de mogelijkheid om een aflevering bijvoorbeeld te downloaden, zodat je ook onderweg je favoriete serie kunt bekijken zonder hier veel datagebruik voor te hoeven gebruiken.

‘Televisie gebruik’ is dus de laatste jaren sterk veranderd, en zal naar verwachting door allerlei nieuwe concepten en functionaliteiten die op de markt verschijnen, nog meer veranderen. Waar voorheen televisie, radio en kranten dé mediakanalen waren om een merk te promoten, zie je dat andere (digitale) methoden sterk aan populariteit winnen. Dit is een belangrijke ontwikkeling geweest voor digitale marketing de laatste jaren: je hoeft immers niet meer je budget op te branden aan allerlei dure RTV of print-campagnes, waar óók nog eens de conversie volledig onduidelijk is.

Zelf heb ik in het verleden ook eens geëxperimenteerd met adverteren in magazines of kranten: dan betaal je soms voor enkele kleine advertenties 1.000 euro, waar dan nagenoeg geen feedback of aanvragen uit voort kwamen. ‘Old Skool’ mediabedrijven praten over “bereik” en “oplagen”, maar dit zijn alleen maar theoretische cijfers, gebaseerd op historische getallen. Voor 1.000 euro kun je als kleine onderneming veel beter een dienst als Google AdWords inzetten: dan heb je ook veel meer inzichtelijk wat de conversie is.

Meer weten over digitale marketing? Neem dan gerust contact met ons op: we vertellen je graag meer over hoe je je merk of bedrijf beter kunt profileren.

Delen: