Een digital consultant voor uw organisatie

By 24 Brick Lane No comments

De zakenwereld gaat ‘digitaal’ in een ongelooflijk hoog tempo. Het is dus belangrijk te begrijpen wat een digital consultant is en waarom uw bedrijf er ze nodig heeft.

Een digital consultant is geen traditionele consultant functie. Ze helpen je met hoe en waarom je bedrijf zich digital (online en mobile) moet profileren. Het digitale speelveld omvat alles dat online met elkaar is verbonden: mobiele telefoons en tablets, websites, netwerken en vele andere opties die reeds bestaan of nog uitgevonden gaan worden.

Met dat in het achterhoofd, zijn hier 7 redenen waarom je als organisatie een ‘digitale consultant’ in de arm zou moeten nemen:

1. Digital consultants weten wat goed voor uw organisatie is
Er lijkt soms wel elke week een nieuw social netwerk of techniek te zijn, waarvan je je als organisatie steeds moet afvragen: moeten we daar wat mee? Het antwoord hierop is helaas dat je het altijd moet bekijken en onderzoeken of dat het geval is. Facebook of Twitter zijn bijvoorbeeld niet voor élk bedrijf en haar communicatie geschikt. Het online landschap verandert continu en het is soms onmogelijk om als organisatie hierbij bij te blijven. Als ondernemer moet je je immers focussen op je bedrijf en als marketeer kun je niet van alles op de hoogte zijn op marketinggebied. Een digitale consultant kan u adviseren hoe digitale veranderingen effect hebben op uw organisatie, en laat u weten hoe u en uw organisatie zich hierop moeten aanpassen.

2. Digitale consultants zorgen voor de strategie
Misschien heeft u een team van 2, 6 of misschien wel 15 mensen om de digitale marketing te verzorgen, maar deze werknemers zijn meestal aangenomen om uit te voeren en niet om de strategie te bedenken en te verzorgen. Strategie is het begrijpen wat de beste mix van technologieën en platformen zijn voor uw organisatie, hoe en wanneer je iets moet posten voor het maximale effect en wat de volgende stap moet zijn. Uw team is goed op gebied van ‘engagement’ en het schrijven van content, maar dat betekent niet dat ze ook de strategie beslissingen persé zouden moeten of kunnen maken.

3. Digitale consultants zijn betaalbaar
Sta er eens bij stil hoeveel het zou kosten om een SEO expert in dienst te nemen, een social media manager, een webdesigner, een trafficmanager, een video specialist en verschillende ontwikkelaars om uw verschillende digitale domeinen te beheren. Je moet als organisatie in human resources investeren om deze mensen te recruiten, ze te interviewen en ze op te leiden. Daarnaast komen nog de salarissen en andere werkgeverslasten. Dit kan in de duizenden euro’s per maand oplopen. Zou je niet liever met een full service digitale consultant werken die zich kan aanpassen aan je behoeften? Je betaalt onderaan de streep minder voor dezelfde effort, maar dan zonder alle inhouse kosten. Je krijgt meer expertise aan je zijde dan dat je zou krijgen als je ze zelf moet recruiten.

4. Digitale consultants helpen je om je concurrenten voor te blijven
Zijn uw concurrenten actief op een nieuw sociaal netwerk? Of hebben ze een innovatieve nieuwe mobile app gemaakt? Lopen ze vooruit in hun responsive website voor mobile? Het is de taak van een digital consultant om hierop te anticiperen en aanbevelingen te doen richting uw organisatie. Een goede digitale consultant zal goed onderzoek doen naar uw concurrenten: waar spenderen zij hun tijd en geld met name in, en past het ook bij uw organisatie? De gevolgen van het inzetten van nieuwe mediatypen of technieken kunnen positief maar ook negatief uitvallen als ze op hun concurrenten achterblijven.

5. Digitale consultants zorgen ervoor dat de website altijd actueel blijft
Één van de hoofdtaken van een digitale marketing consultant is om er voor te zorgen dat uw website goed oogt én functioneert. Uw klanten zijn immers 24/7 online actief en vormen een mening over uw belangrijkste mediauiting: uw website. U wilt immers een uitstraling die bij uw organisatie en merk past en die uw verhaal goed en helder weergeeft. U wilt iemand kunnen bellen of mailen als er iets niet goed gaat, en de website of app onmiddellijk gefixed moet worden; ongeacht het probleem: een digital consultant zal dit voor u oplossen.

6. Digitale consultants werken met bewezen technieken
Regelmatig vragen bedrijven aan consultants vragen zoals: moeten wij onze e-commerce omgeving in Magento bouwen, in WordPress of Drupal? Moeten we onze website in WordPress bouwen, of hebben we iets robuusters nodig of in een andere taal? Het is de taak van een digital consultant om u te laten begrijpen wat de beste basis is, waarmee u eenvoudig de benodigde functionaliteiten in de aankomende tijd kunt toevoegen. Verzekerd zijn dat u de beste technologie gebruikt zal u vele duizenden euro’s en hoofdpijnen besparen. Stelt u zich voor dat u er na maanden achterkomt dat de website die gebouwd is, niet bij de marketingdoelen past die u aanvankelijk voor ogen had. Een digitale consultant zorgt ervoor dat u uw financiën goed zal investeren, en dat u dus niet achteraf met een miskleun van een website of app zit.

7. Een digitale consultant wordt een waardevolle partner
Omdat de wereld blijft veranderen en online bewegen, heeft u dus een digital consultant nodig. Zoek een partner die u kunt vertrouwen, uw taal en missie begrijpt en uw organisatie online een groter succes kan maken. Een consultant die er voor zorgt dat de laatste technologiën bij uw dagelijkse bedrijfsprocessen past, dat uw beïnvloeders en klanten op de juiste wijze online en mobiel worden aangesproken en die er altijd is als u een vraag heeft wat uw organisatie op digitaal vlak wel of niet moet doen. Een goede digitale consultant moet uw waardevolle partner zijn.

Meer weten? Neem gerust contact op via cvanekeris@24bricklane.nl of 06-39511409

Delen: