E-mail gebruik via mobile verdubbelt in 5 jaar

Het aantal e-mails die op een mobiel apparaat zijn geopend, is de laatste 5 jaar verdubbeld in aantal. Dit blijkt uit een studie van Return Path (een Amerikaans bedrijf, opgericht in 1999 en gespecialiseerd in marketing via e-mail). Ze hebben onder andere ontdekt dat tegenwoordig 55% van alle e-mails op een smartphone worden geopend, ten opzichte van 29% vijf jaar eerder.

Bijna 80% van alle mobiele e-mails worden geopend op het Apple iOS platform: dus op iPhones en iPads. Dit is maar liefst 4x zoveel als bij Android smartphones en tablets. Een behoorlijk verschil. Gedurende de weekenden stijgt het percentage naar 60%, omdat smartphone en tablet-gebruikers vrij zijn en dus ook meer tijd steken in het lezen van niet-zakelijke e-mails die binnen komen of zijn gekomen eerder die week.

Het percentage van geopende e-mails via een webbrowser, dus zoals Gmail of Outlook, is 26% gezakt sinds 2012 (van 37% naar 28%). Het openen en lezen via de een normale (desktop)computer, dus via mailclients Outlook of Apple Mail, is het minst populair: slechts 16% van de ontvangers leest dus de mail op een normale computer als eerst uit. In 2012 was dit nog 34%. Opmerkelijke cijfers dus. De meeste mensen hebben veelal minimaal een privé en zakelijk mailadres. Dit betekent nog meer dan ooit dat je e-mails en nieuwsbrieven ook echt mobile-proof moeten zijn.

De populariteit van ‘Instant messaging’ (dus de chat-apps zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Telegram) is wel aanzienlijk gegroeid de afgelopen 10 jaar.

De verwachting is dat dit jaar de groei van fysieke en gebruikte e-mailadressen van 3.7 miljard naar 4.1 miljard in 2021 stijgt. Deze groei, met in het achterhoofd het veelvuldige mobiele gebruik, zorgt er voor dat je als digitale marketeer écht rekening moet houden met mobile marketing.

Om een optimale mobiele e-mail campagne te realiseren, moet je dus rekening houden dat de afbeeldingen en teksten goed op een mobiel apparaat overkomen. Een mobiele mailcampagne moet goed getest worden op diverse apparaten: een Samsung smartphone met Android besturingssysteem zal een mail anders kunnen weergeven dan een Apple iPhone. Daarbij moet je heel goed nadenken over de content: een mobiele gebruiker scant nog veel sneller dan een desktop-gebruiker: zorg voor pakkende titels, goede content (qua inhoud, qua opmaak en qua snelheid), etcetera.

En, nog één ding tot slot: het gebruik van de zogenaamde emoji’s heeft een positief effect op het openen van een email(campagne) op een mobiel apparaat. Een onderwerpregel die bijvoorbeeld een emoji, zoals een smiley, bevatte, werden doorgaans eerder geopend en beter gelezen dan soortgelijke mailings zónder zo’n koddig icoontje. Het is wel belangrijk dit goed te testen, omdat lang niet alle mailprogramma’s zo’n icoontje zullen ondersteunen.