Betalen en punten sparen via je smartphone? Kijk eens naar Starbucks

Waar internationaal koffieketen Starbucks (actief in meer dan 70 landen) al ver gevorderd is op gebied van ‘mobile’, blijven we hier in Nederland hopeloos achter. Iedereen weet inmiddels wel dat we 24/7 met onze mobiele devices (smartphones én tablets) actief zijn, maar toch lijken we in Nederland ten opzichte van USA en Groot Brittannië erg achter de feiten aanlopen. Lees maar eens verder:

Starbucks is van plan om een experiment begin 2018 te beginnen, waarbij je ook als ‘nog niet bekende Starbucks klant’ bij hen kan afrekenen. Dus zonder dat je een geregistreerd profiel hebt. Betalingen via een mobiel apparaat stegen met 30% in het derde kwartaal van 2017. In het tweede kwartaal lag dat op 29%. Hun ‘bestel en betaal (en sla de wachtrij over)’ functie binnen de Starbucks mobile app zorgde al voor 9% van alle transacties. Het jaar daarvoor was dit nog 5%, dus er is bijna sprake van een verdubbeling.

De Starbucks mobiele applicatie doet het dus erg goed: het leidt tot aanzienlijk meer animo in de winkels zelf. Ze hebben er zelfs meer dan 1.000 ‘digitale bestellingen managers’ voor aangesteld in even zoveel zaken, om dit proces nog verder te optimaliseren.

De mobiele app van Starbucks vergt op dit moment een soort loyaltykaart te gebruiken, die je moet opwaarderen om geld bij Starbucks uit te geven en om punten te verzamelen. Het plan is nu dus om binnenkort bestellingen te kunnen laten plaatsvinden zónder dat je zo’n tegoedkaart hoeft te hebben. Hiermee zullen ze ongetwijfeld weer nieuwe klanten gaan aantrekken: zowel binnen hun café’s als van hun mobiele apps. Een mooi staaltje van mobile marketing en mobile payments (mobiele betalingen) dus.

Het aanbrengen van nieuwe klanten is cruciaal voor Starbucks: hun concurrentie zit immers ook niet stil, en koffie is qua populariteit nu niet écht aan het inzakken op wereldschaal. Starbucks zal dus blijven proberen mensen hun vestigingen in te krijgen, en heeft allang ingezien dat mobiele techniek een belangrijk onderdeel van hun marketing programma zal zijn en blijven. Dit kunnen ze nog veel verder uitbouwen, door op klantspecifieke wensen in te gaan, locatiegebonden kortingen te geven en verder met hun puntenspaarsysteem te gaan. En hoewel Starbucks dus op gebied van hun mobile apps vergevorderd zijn, is de essentie toch het krijgen van klanten in hun café’s. Daar worden immers de koffie’s, thee’s en andere consumptieve versnaperingen daadwerkelijk gekocht.

Ze zijn ook bezig met technologiën waarbij medewerkers van Starbucks ook klanten kunnen gaan herkennen bij binnenkomst, en waarbij ze een aangepaste behandeling kunnen geven aan loyale en vaste klanten. Denk hierbij aan verjaardagen of een bezoek aan een afwijkende locatie dan de vestiging waar ze normalitair komen. Dit alles is mogelijk te maken door een slimme inzet van mobile marketing en mobile technologie. Menig horeca- of retailondernemer in Nederland kan hier lering uittrekken. Ja, je moet wel investeren voordat je de vruchten kan plukken, maar dat is toch met bijna alles? Als ondernemer weet je dat het succes doorgaans niet op de eerste dag al aan je deur staat te kloppen.

Hieronder een gelikte commercial van Starbucks:

En hieronder een video over hoe de mobielbetaal methode daadwerkelijk werkt: