Advertentie-uitgaven aan mobile al hoger dan aan televisie in Groot Brittannië

De enorme verschuiving in Britse advertentie-uitgaven naar mobiele platforms weerspiegelt de alomtegenwoordigheid van smartphones in het land. 85% van de mensen tussen de 16 en 75 jaar heeft een smartphone (41 miljoen inwoners). Meer dan de helft (58%) van de smartphoneleigenaren bekijkt wekelijks minstens één vorm van video-inhoud op hun smartphones, vergeleken met 18% in 2012.

Die verschuiving in kijkgedrag betekent dat merken innovatieve manieren moeten bedenken om hun boodschap over te brengen op kijkers, van wie velen media-inhoud gebruiken tijdens multitasking. Meer dan de helft (53%) van Britse mobiele gebruikers controleert tijdens het lopen hun smartphone. Dat betekent dat mobiele providers, apps voor sociale media en adverteerders de mogelijkheid hebben om zeer gericht marketing & communicatie los te laten op mobiele apparaten, maar tegelijkertijd dus ook rekening te houden met de privacy van gebruikers.

Verwacht wordt dat de mobiele videoconsumptie in 2018 en 2019 een belangrijke groeimotor zal zijn, nu het publiek zijn kijkgedrag naar mobiel verplaatst. Ongeveer 1/5e (17%) van de smartphonebezitters zei dat ze elke dag korte video’s, liveberichten en verhalen bekijken. Voor een jonger publiek is mobiel videogebruik zelfs nog hoger. Meer dan de helft van de tieners tussen de 16 en 19 jaar bekijkt op zijn minst dagelijks korte video’s op smartphones. 1/5e van de tieners bekijkt dagelijks langere video-inhoud, zoals films en tv-programma’s.

Ongeveer drie van de vier marketeers zijn van plan hun mobiele advertentiebudgetten in 2018 en 2019 te verhogen, terwijl ongeveer een derde een stijging van 15% of meer verwacht, aldus Forrester en de Mobile Marketing Association. Deze trend komt overeen met de prognose van de onderzoeker dat marketeers steeds vaker advertenties gaan produceren die specifiek zijn voor mobiel, waarbij 44% momenteel alle digitale advertentiemiddelen specifiek voor onderweg maakt op kleinere schermen, zodat marketeers een groot deel van hun kansen kunnen zien. Ofwel: laat mobile marketing zeker niet links liggen!

Meer informatie over digitale marketing in het algemeen, of mobile marketing in het bijzonder? Neem gerust eens contact op met ons.

Delen: