54% groei met mobiele winkel-apps

Een typisch geval van “kip & ei”, als het gaat om mobiel shopverkeer. Consumenten gebruiken hun mobiele telefoon wel de hele dag, maar de online aankopen via mobiel bleven achter. Dat kwam grotendeels ook omdat merken en retailers niet (voldoende) investeerde in een optimale mobiele gebruikerservaring. Goed mobiel vertegenwoordigd zijn, is natuurlijk meer dan alleen een responsive website: dat hebben we in diverse andere artikelen al omschreven.
En, wellicht heb je al wat ervaring met mobiel shoppen zoals via de Thuisbezorgd app (die helemaal niet zo goed is), de Coolblue, Bol.com of Marktplaats app?

Uit onderzoek van onderzoeksbureau App Annie, bleek dat in de eerste helft van 2017 de downloads van winkelapps (in Amerika) met 20% waren gestegen.

Shoppers blijken gemiddeld 30 apps per maand te gebruiken. Dat betekent dat (mobiele) marketeers dus goede strategieën en concepten moeten denken en (laten) realiseren, om er voor te zorgen dat consumenten mobiel gaan oriënteren, bestellen én betalen.

Het zal geen verrassing zijn dat met name vrouwen gretig gebruiken maken van mobiel shoppen. Een linkje vanuit een whatsapp bericht van een vriendin, of een link vanuit Pinterest of Instagram, is snel gemaakt. Evenals impulsaankopen. Mannelijk publiek lijkt nog iets lastiger te bereiken via mobiel, maar an sich is dat niet zo vreemd: cosmetica- en kledingmerken investeren het snelst en grootst in mobiele apps, en dat zijn juist vrouw-gerichte shops. Los van de demografische gegevens, zien we dat Apple iOS gebruikers (dus via iPhones en iPads) een hogere betrokkenheid bij shopping apps hebben, dan bij Android gebruikers.

De kosten en conversies zijn bij goede mobiele apps zó goed op elkaar afgestemd, dat marketeers de betrokkenheid en interactie goed kunnen stimuleren. Het aantal personen die in een mobiele app hun gegevens registreren (dus van installatie tot registratie) stijgt met grote sprongen: vorig jaar is het percentage met 17,5% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Ofwel: ben je retailer, of wil je op een andere manier meer verkopen?
Kijk dan serieus naar je mobiele mogelijkheden.
Neem gerust contact op, en laat je door ons adviseren op mobile gebied door 24 Brick Lane.
Ben je er al uit, en wil je een mobiele app laten realiseren? Dus het design en het ontwikkelen?
Neem dan gerust contact op met ons zusterbedrijf Black Rooster. Zij schreven hier ook over de impact van mobile shopping apps.

Delen: