Gebruikers van smartphones en tablets hebben in het eerste halfjaar van 2018 maar liefst 34.4 miljard Amerikaanse dollars uitgegeven aan mobiele apps. Dat is bijna 28% meer dan het jaar er voor. Astronomische cijfers, die elk jaar weer verder lijken te stijgen. In de Apple App Store werd er 22.6 miljard dollar uitgegeven en in de Google Playstore 11.8 miljard. Dit onderstreept nog maar eens wat we al jaren roepen: de gebruikersgroep van Apple iPhones en iPads is dan weliswaar kleiner in aantal (veelal vanwege de duurdere hogere aanschafkosten), maar ze zijn wel fanatieker als het gaat om intensief gebruik van hun toestellen en dus ook de mobiele apps.

Het totaal aantal downloads gedurende de eerste 6 maanden van 2018 was 51 miljard apps; 11.3% meer dan het eerste half jaar van 2017. De app stores zelf zijn ook gegroeid in aantal beschikbare apps: 13.1% bij de Apple App Store, en 10.6% bij de Google Playstore. Het verschil in het voordeel van Apple is dus wel de behaalde omzet. Doorgaans blijft nog steeds da de kwaliteit van iOS apps hoger ligt, dan die bij Google Android systemen; de controle op apps is bij Google simpelweg lager en eenvoudiger.

Delen: