Mobile Marketing

Wat is mobile marketing?
Laten we beginnen met het gegeven dat het mobile tijdperk zich nu al volledig afspeelt. Nagenoeg iedereen om je heen (prive én zakelijk) zit al nagenoeg continu met een smartphone of tablet in de hand. Het is als organisatie van belang dit goed te beseffen. Veel bedrijven zijn al druk met online marketing en online marketeers zijn niet aan te slepen, maar deze vorm van marketing is wezenlijk anders dan ‘mobile marketing’. En, hou als marketeer of ondernemer tevens rekening met het feit dat je doelgroep, net als jijzelf waarschijnlijk, juist op mobiele devices naar je product of dienst zoekt. Het is dus zaak om niet volgende week of maand met mobile marketing te beginnen, maar per direct. ‘Mobile’ is niet de toekomst; ‘mobile’ is nu.

Waarom je een mobile marketing strategie nodig hebt
Dat je organisatie een mobiele marketing strategie nodig heeft, blijkt wel uit diverse rapporten waarin is aangegeven dat inmiddels al 40% van alle internetgebruik via mobiele apparaten verloopt: en dit percentage stijgt elk jaar. Het negeren van deze cijfers is dus eigenlijk geen optie meer.

Welke mobiele strategieën bestaan er?
Er zijn diverse vormen die je kunt proberen en gebruiken: de methode die het beste bij je organisatie past is afhankelijk van de branche, je doelgroep maar ook van je budget. Enkele mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: app based marketing, in-game mobile marketing, SMS marketing, Location Based Marketing (Locatie gebaseerde marketing) of zelfs nog QR codes. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Tips voor mobile marketing
1. Wees direct en duidelijk: mobiele apparaten hebben kleinere schermen, dus je moet spaarzamer met je teksten en afbeeldingen omgaan. Advertenties moeten bijvoorbeeld compact en duidelijk zijn: ofwel, hou het zo simpel mogelijk
2. Optimaliseer voor lokaal gebruik: hou er rekening mee dat 1 op de 3 zoekacties door gebruikers op mobiel ‘lokaal’ gericht zijn. Denk aan zoekacties zoals “waar kan ik in de buurt cappuccino drinken?”, “Waar kan ik goedkoop tanken?” of “bloemist [woonplaats] [buurt]”.
3. Hoe ziet je doelgroep er uit? Zijn het jonge gamers, omdat je een energiedrankje te vermarkten hebt? Adverteer dan in games. Zijn het 30+’ers die regelmatig reizen? Adverteer met Mobiele Advertenties op Facebook, etcetera.
4. Probeer verschillende strategieën: er is veel ruimte voor experimenteren bij mobile marketing. Wees niet bang om verschillende type advertenties te proberen met bijvoorbeeld de verschillende marketingmogelijkheden van Google
5. Hou je resultaten bij, en analyseer deze vervolgens om tot de ideale mobiele marketing strategie te komen.

Dit zijn slechts enkele tips die u zelf kunt (laten) doen. Wil je dit professioneel uitbesteden of samen met een specialist oppakken? Neem dan eens contact met mij op. Ik ben sinds 2010 actief in de mobile wereld met ontwerp, ontwikkeling en dus ook mobiele marketing.